IKA og DI Service udgiver fælles anbefalinger til det gode udbud og et bedre offentlig-privat samarbejde.
Vælg den rigtige partner – find balancen i dit udbud.
IKA- foreningen af offentlige indkøbere og DI Service udgiver fælles anbefalinger til det gode udbud og et bedre offentlig-privat samarbejde. De to parter har tidligere udarbejdet anbefalinger sammen til ”Den gode udbudsproces” og ”Den gode kontrakt”. Denne gang følges de fælles anbefalinger op af en række efterfølgende webinarer med fokus på de enkelte serviceområder.
De fleste bliver ikke gift med en partner, de ikke har talt med forinden – det bør også gælde, når vi bruger milliarder af samfundets kroner. Det offentlige indkøber varer og serviceydelser for mere end 350 mia. kr. hvert eneste år. Det skal vi i Danmark udnytte klogt. Potentialet ved et tættere og modigere samarbejde mellem offentlige ordregivere og virksomheder er enormt.
Klimaindsatsen, den sociale ansvarlighed, højere kvalitet i vores skattefinansierede ydelser, konkurrence med ordentlige arbejdsvilkår, et dynamisk hjemmemarked som fundament for eksport, plads til små og mellemstore virksomheder og meget mere indgår i overvejelserne, når der købes ind for vores skattekroner. Indsatser, som skal løftes i fællesskab og balancen mellem de mange ambitioner skal findes i stærkere partnerskaber.
”Vi skal udnytte mulighederne for mere fleksible udbud i den nye udbudslov, så vi finder frem til de helt rigtige partnerskaber. Det vil kræve mod og vilje hos begge parter”, siger Jesper Langkjær, formand for IKA – foreningen af offentlige indkøbere.
Både offentlige ordregivere og virksomhederne har en interesse i, at der indføres en ambitiøs og modig udbudsadfærd på alle bundlinjer: økonomisk, socialt og miljømæssigt.
Jacob Nibe, formand for DI Service Udbudspanel understreger, ”Vi skal i Danmark blive langt bedre til at fremme kvalitet, klima- og miljøforanstaltninger og det gode samarbejde i hverdagen. Vi skal tænke i win-win, så vi får stærke og innovative samarbejder”.
IKA – foreningen af offentlige indkøbere – og DI Service har tidligere sammen udarbejdet anbefalinger til ”Den gode udbudsproces” og ”Den gode kontrakt”. Denne gang følges de fælles anbefalinger op af en række efterfølgende webinarer med fokus på de enkelte serviceområder.
Jesper Langkjær: ”Vi skal ud af helikopteren og generelle anbefalinger, og ned i den konkrete markedsdialog, hvor vi sætter spot på muligheder og udfordringer på de enkelte serviceområder”.
Der vil i halen på anbefalingerne blive afholdt webinarer på en lang række serviceområder, herunder vask- og tekstiludlejning, rengøring, catering, vagt og sikkerhed og vikarområdet.
”Jeg ser frem til det videre arbejde, hvor vi kan udfordre hinanden og blive klogere. Hvis vi skal udvikle til fælles bedste, skal vi blive konkrete og ikke mindst kunne føre det ud i livet”, siger Jacob Nibe.