Nye regler om pålidelighedsvurderinger
Siden 1. januar 2023 har offentlige ordregivere været forpligtet til at indhente en vejledende udtalelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om udelukkede virksomheders pålidelighed. Denne pligt til at indhente en vejledende udtalelse er bortfaldet pr. 1. januar 2025, og ordregivere skal nu selvstændigt foretage vurderingen af virksomheders dokumentation for pålidelighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har derfor offentliggjort en opdateret version af Vejledning om vurdering af pålidelighed. Vejledningen gennemgår processen for pålidelighedsvurderingen, herunder ordregivers og virksomheders rolle og ansvar i forbindelse med vurderingen af virksomheders pålidelighed.
De enkelte kapitler kan læses og benyttes hver for sig alt efter vejledningsbehov, og den henvender sig både til ordregivere og virksomheder.
Se vejledning om vurdering af pålidelighed
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har også opdateret det øvrige materiale på kfst.dk vedrørende pålidelighed, herunder ofte stillede spørgsmål og skemaer til brug for virksomheder der skal dokumentere pålidelighed. Derudover har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejdet to skabeloner, som ordregiver kan vælge at benytte, når de skal vurdere en virksomheds pålidelighed. Skabelonerne er inspireret af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egne vejledende udtalelser udarbejdet i perioden 1. januar 2023 til 31. december 2024.
Se Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materiale vedrørende vurdering af pålidelighed
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afholder den 9. januar et dialogmøde om pålidelighedsvurderinger i styrelsens lokaler i Valby.
Dialogmødet er gratis, men kræver tilmelding. Tilmelding kan ske til Hanne Colberg på HC@ senest den 7. januar 2025. For dem, der ikke har mulighed for at deltage i det fysiske dialogmøde, vil der blive afholdt et webinar den 23. januar kl. 9-10. Info om dette vil blive annonceret senere. kfst.dk