IKA DIALOGGRUPPE
Der afholdes møder 3 til 4 gange årligt.
Målgruppe:
Indkøbere og leverandører.
IKAs Dialoggruppe består af offentlige indkøbere og leverandører til det offentlige.
Mål:
IKAs Dialoggruppe skal være katalysator for dynamisk samarbejde og dialog.
Dialoggruppen arbejder mod at nedbryde barrierer og fremme dialogen på tværs af offentlige og privat organisationer.
Gruppens mål er at tage strategiske, taktiske og operationelle emner op - idéer, tanker mv., der kommer ud af disse debatter, videreformidles til IKAs medlemmer via ika.dk.
Vision:
IKAs Dialoggruppe arbejder for værdiskabende samarbejde, dialog og innovation i samspillet mellem offentlige og private aktører
Mission:
- IKAs Dialoggruppe skal på vegne af IKA, være katalysator for dynamisk samarbejde og dialog. Dialoggruppen arbejder for at nedbryde barrierer og fremme dialogen på tværs af offentlige og private organisationer.
- Høringsorgan og sparringspartner for IKA
- Gruppens mål er at arbejde strategisk, taktisk og operationelt med fast definerede mærkesager, i samarbejde med IKAs Bestyrelse og i tråd med dennes arbejde. Idéer, tanker mv., der kommer ud af dette arbejde, videreformidles i samarbejde med IKA´s bestyrelse.
Siden er kun for medlemmer
Bruger login
Indtast dit brugernavn og adgangskode her for at logge ind på hjemmesiden
Mødereferater
20-11-2024
18.-19.-04-2024
22-02-2024
23.-24.11.2023
15.06.2023
28.03.2023
24.-25.11.2022
16.06.2022
25.-26.11.2021
Ønsker du at se referater, der er ældre end dem, som er tilgængelige, kan du kontakte ika@slet-dette.ika.dk.
Dokumenter
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen vinder IKA Dialogprisen 2015
Traditionen tro blev dialogprisen uddelt på foreningen af offentlige indkøberes årskonference. Prisen gik i år til en institution, som ikke selv er direkte medspiller i dialogen om offentligt indkøb, men som har skabt klarhed om mulighederne for dialog.
Dialogprisen gives til en offentlig myndighed, brancheforening, institution eller privat leverandør til det offentlige, der har skabt et godt resultat på baggrund af dialog.
Årets vinder: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen var nomineret fordi de, via deres særlige position som vejledningsmyndighed, har lavet vejledninger og udtalelser, der har mindsket den usikkerhed, der har været om lovligheden af at indgå i dialog i forbindelse med udbud.
De har igen og igen gjort opmærksom på de vide rammer, der er for dialog i forbindelse med udbud. Ligeledes har de i deres vejledninger guidet til, hvordan dialogen kan foregå. Dette intensive fokus har været med til at fjerne usikkerheden omkring rammerne for dialog hos både ordregivere og tilbudsgivere og har dermed været en stærk faktor i den positive udvikling, der har været i de senere år omkring brugen af dialog i forbindelse med udbud.
- Da vi i begyndelsen af 2013 begyndte at tale med andre ordregivere omkring brugen af dialog i forbindelse med dialog, gik spørgsmålene oftest på om det nu også var lovligt og om hvordan vi dokumenterede det. I dag er ingen i tvivl omkring lovligheden. Nu går diskussionen på hvordan dialogen bruges bedst. Vi mener at Konkurrece- og forbrugerstyrelsen har været en vigtig brik i denne positive udvikling, siger medlem af dialoggruppen Ditte Nicolajsen, Region Syddanmark.
Dialoggruppen
Dialogprisen uddeles af IKAs dialoggruppe. En netværksgruppe bestående af leverandører og offentlige indkøbere. Udover at uddele dialogprisen mødes gruppen også for at diskutere hvordan man via dialog kan skabe bedre offentligt indkøb. Dialoggruppen er for øvrigt ikke IKAs eneste netværksgruppe. Foreningen har en lang række ”tænketanke”, hvor Controllernetværket, Ledernetværket, Visionsgruppen for leverandører og Tænketanken for funktionsudbud blot er nogle af de nyeste. IKA opretter jævnligt nye tænketanke på opfordring fra medlemmerne.
Det er tredje gang dialogprisen uddeles. De tidligere vindere var henholdsvis Region Syddanmarks indkøbsafdeling og firmaet Processio for værktøjet Ide-udbud.
IKA 30 år
Også IKA selv havde noget at fejre; 30 år som forening. IKA benyttede årskonferencen til at slå fast at de bestemt ikke er blevet metaltrætte, ved at sætte spot på fremtidens indkøb under parolen ”Vi vil mere og du skal med”. Her var blandt andet mulighed for at høre flere offentlige organisationers bud på fremtiden for offentligt indkøb, deltage i et forundringsnævn samt høre om tidens megatrends.
For yderligere oplysninger om IKAs Dialogpris:
Formand for Dialoggruppen Ib Thyge Christensen tlf. 41 89 71 01
Medlem af Dialoggruppen Ditte Nicolajsen tlf. 29 20 16 85
Fakta om IKA:
IKA er foreningen af offentlige indkøbere og leverandører til det offentlige med en vision om at være vidensnetværket indenfor offentlige indkøb.
IKA's mission er at yde faglig opkvalificering af medlemmer på det offentlige indkøbsområde gennem uddannelse og netværk.
IKA er organiseret med en række fokusgrupper, herunder IKA´s dialoggruppe. IKA’s dialoggruppe arbejder for at nedbryde barrierer og fremme dialogen på tværs af offentlige og private organisationer samt være katalysator for dynamisk samarbejde og dialog.
IKAs Dialogpris 2017 gik i år til Dansk Industri
For femte gang blev IKAs Dialoggruppes pris - Dialogprisen uddelt på IKAs Årskonference.
Dialogprisen gives til en offentlig myndighed, brancheforening, institution eller privat leverandør til det offentlige, der har skabt et godt resultat på baggrund af dialog.
Årets vinder: Dansk Industri
Dansk Industri (DI) blev nomineret og vandt med følgende begrundelse:
Private leverandører af pleje og omsorg leverer hver dag ydelser af høj kvalitet i landets kommuner. Det afspejler sig i, at borgerne i stigende grad vælger en privat leverandør, når de af kommunerne bliver visteret til personlig pleje eller praktisk hjælp i hjemmeplejen.
Det seneste år har pleje- og omsorgsområdet i kommunerne dog også været præget af en række konkurser, der er en utryg oplevelse for alle parter – ikke mindst for borgere og plejepersonale.
Uroen på pleje- og omsorgsområdet har desværre også bidraget til usikkerhed omkring leveringssikkerhed og potentialer ved offentlig-privat samarbejde på øvrige områder.
Der er stort politisk fokus på udfordringerne. Der er derfor et stort behov for at fremhæve indkøbsfaglige værktøjer, leverandørernes rolle og ikke mindst understøtte den konstruktive dialog mellem alle parter.
DI har stået bag en række indsatser, som har haft fokus på at understøtte en konstruktiv dialog omkring forebyggelse og håndtering af konkurser samt rammerne for privat pleje:
DI har bedt Kammeradvokaten, om at udarbejde en vejledning til kommunerne for at forebygge og håndtere konkurser på pleje- og omsorgsområdet. Vejledningen er udsendt til alle kommuner.
På initiativ af DI er der udarbejdet 11 pejlemærker til at udvikle samarbejdet mellem kommuner og private leverandører. Bag pejlemærkerne står brancheorganisationen Dansk Sundhed og Velfærd, Dansk Erhverv, KL og DI. Pejlemærkerne er udsendt til alle borgmestre.
I samarbejde med IKA, brancheorganisationen Dansk Sundhed og Velfærd samt Kammeradvokaten har DI afholdt morgenmøde med fokus på rammebetingelser og udfordringer ved udbud på hjemmeplejeområdet.
Indsatsen fortsætter og det er et stort behov for, at endnu flere med indkøbs- og udbudsfaglige kompetencer deltager i løsningen af de aktuelle udfordringer.
DI har gennem sin indsats og sin rolle, som arbejdsgiverorganisation faciliteret rammerne for en konstruktiv og balanceret dialog mellem parterne.
Pleje- og omsorgsområdet omfatter en hel central velfærdsydelse, som er omkredset af mange forskellige interesser og holdninger.
Indsatsen har båret præg af respekt for de forskellige synspunkter, høj grad af videndeling samt ikke mindst forslag til konkrete løsninger.
Resultatet er, at den konstruktive dialog har kunnet fortsætte trods det, at konkurserne har skabt utryghed for borgere og plejepersonale og ikke mindst store konsekvenser for de mange private leverandører, som har måtte lukke deres virksomhed.
Direktør i DI, Tine Roed siger ”Vi er i Dansk Industri meget glade for dialogprisen. Dialog betyder ikke, at der er enighed om alt, men prisen understreger, at en god og åben dialog mellem offentlige indkøbere og private leverandører er den eneste konstruktive vej videre”
Stort tillykke til DI med Dialogprisen 2017.
Dialoggruppen
Dialogprisen uddeles af IKAs dialoggruppe. En netværksgruppe bestående af leverandører og offentlige indkøbere. Udover at uddele dialogprisen mødes gruppen også for at diskutere hvordan man via dialog kan skabe bedre offentligt indkøb.
Tidligere har Aarhus Kommune, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Region Syddanmarks indkøbsafdeling og firmaet Processio modtaget IKAs Dialogpris.
For yderligere oplysninger om IKAs Dialogpris:
Formand for Dialoggruppen Ib Thyge Christensen tlf. 41 89 71 01
God dialog om rengøring i Vejle
Vejle Kommune har skabt et godt samarbejdsklima omkring kontrakt på rengøring. Det udløser årets dialogpris fra IKA - foreningen af offentlige indkøbere.
Vejle Kommune tænkte nyt og positivt, da kommunens rengøring skulle i udbud. Det indbringer nu kommunen IKAs Dialogpris 2019.
Ved tildelingen af prisen har IKA lagt vægt på, at samarbejdet mellem kommunen og leverandøren er bygget op omkring dialog, tillid og fleksibilitet frem for kontrol, krav og bodsstrukturer. Allerede inden udformningen af udbuddet blev potentielle leverandører indbudt til et dialogmøde.
”Vi besluttede fra starten, at vi ville have leverandørernes input. Det har haft stor indflydelse på, hvordan vi udformede udbudsmaterialet,” siger projektleder Kristinna Andersen, Vejle Kommune.
Det blev virksomheden Forenede Service, der afgav det vindende tilbud.
”Det er tydeligt, at kommunen via tæt dialog og opfølgning ønsker, at eventuelle mangler og fejl bliver rettet på mindelig vis. Dette er et stærkt motiverende element, der samtidig kan medvirke til at mindske stressniveauet og fejlmarginen hos medarbejderne – og styrke fastholdelsen af medarbejdere,” siger journalist og redaktør Jannik Preisler, Forenede Service.
Efter starten af samarbejdet medio 2018 er den gode dialog ført videre.
”Blandt andet deltager vi på de opstartsmøder, som virksomheden holder for nye rengøringsassistenter. I det hele taget er dialog den røde tråd i samarbejdet. Medarbejderne hos leverandøren ved, hvem vi er, og hvilke ting, vi lægger vægt på,” siger rengørings-controller Pia Sjødahl, Vejle Kommune.
Dialogprisen uddeles årligt i forbindelse med årskonferencen for IKA – foreningen af offentlige indkøbere. Foreningens ca. 550 offentlige og ca. 200 private medlemmer har mulighed for at indstille kandidater til prisen. IKA’s bestyrelse udvælger vinderen blandt de nominerede.
Billedtekst: Sidste års vinder, Rigspolitiet – repræsenteret ved sektionschef Casper Hilligsøe Heinig og projektleder Naja Brøchner – overrakte IKA’s dialogpris 2019 til rengørings-controller Pia Sjødahl, projektleder Kristinna Andersen og rengørings-controller Lene Kristensen, Vejle Kommune. Til højre Majbritt Frødstrup, formand for IKA’s Dialogpris. Foto: Emil Ryge.
-
For yderligere oplysninger om IKAs Dialogpris kontakt sekretariatsleder Charlotte Sander, IKA, tlf. 61 60 60 69, mail charlotte@slet-dette.ika.dk
Herning Kommune vinder IKA Dialogprisen 2020 for nytænkning i stort udbud af forbrugsartikler
Herning Kommune vinder IKA Dialogprisen 2020 for nytænkning i stort udbud af forbrugsartikler
Herning Kommune vinder IKA Dialogprisen 2020 efter at have benyttet udbud med forhandling i et stort udbud af forbrugsartikler. Udbuddet er gennemført på vegne af ti kommuner med formålet at gøre kommunernes forbrugsartikler mere miljøvenlige.
I 2017 vedtog Herning Byråd at ved indgåelse af kommunale indkøbsaftaler skulle der, så vidt det var muligt, undgås produkter som indeholder mikroplast.
Derfor tog Herning Kommune en beslutning om, at alle forbrugsartikler fra sæber, cremer og rengøringsmidler til engangsbestik og plastikkrus skulle sendes i et udbud for at finde en mere miljørigtig løsning.
Nytænkning og dialog gav pote
Rasmus Raun, udbudskonsulent ved Herning Kommune har været ansvarlig for at gennemføre udbuddet. Rasmus Raun vidste, at et udbud med op mod 1000 forbrugsartikler krævede nytænkning og en mere dialogbaseret tilgang, hvis processen skulle lykkes for både kommunen og tilbudsgiver. Det resulterede i, at Rasmus Raun sammen med sit team blev enige om at benytte udbud med forhandling fra udbudsloven §61.
Udbud med forhandling viste sig at være den helt rigtige tilgang. Gennem hele processen har Herning Kommune og tilbudsgiver haft en tæt dialog og sammen fundet den bedste løsning på de mange forbrugsartikler frem for at benytte et traditionelt sortimentsudbud.
Nytænkningen og den dialogbaserede tilgang er, hvad Herning Kommune og Rasmus Raun blandt andet bliver hædret for med overrækkelsen af Dialogprisen 2020.
Rasmus Raun glæder sig over, at den atypiske tilgang bliver hædret til IKA Årskonference:
”Jeg er meget ydmyg og helt vildt stolt over at vinde prisen. Herning Kommune har jo et slogan, som lyder: Her er alle muligheder åbne. Og nu kan det jo passende også blive til: Nu er dialogen åben.”
Leverandørernes ekspertise bragt i spil
Udbuddet med forhandling har givet Herning Kommune mulighed for at gennemføre en god markedsdialog samt invitere leverandører ind tidligt i forløbet, så både udbuddet samt outputtet er blevet det mest optimale for alle parter. Udbuddet har desuden givet mulighed for, at leverandører har kunne tage udgangspunkt i eget sortiment og dermed byde ind med forbrugsartikler, som de har været i stand til at levere fra start.
For Herning Kommune og Rasmus Raun har processen været utroligt givende, da de har benyttet leverandørernes ekspertise for at finde de mest miljøvenlige og bæredygtige løsninger. Det betyder, at udbuddet løbende er blevet justeret og optimeret i tæt samarbejde med leverandørerne.
Udbuddet er blevet delt i to aftaler med henholdsvis cremer, sæber og aftørringspapir i den ene og håndhygiejne og madartikler i den anden. Aftalerne er netop ved at blive implementeret.
Kåringen af vinderen af IKA Dialogprisen 2020 fandt sted onsdag den 26. februar til IKA Årskonference. Der var i alt tre nominerede til Dialogprisen og vinderen blev kåret af IKAs Dialoggruppe på baggrund af kriterier inden for nytænkning, bedre dialog både i udbudsrunder og i hverdagen, konstruktiv dialog før, under og efter udbud og ifm. spørgemøder samt klare og tydelige evalueringer.
For yderligere information, kontakt:
Rasmus Raun
Udbudskonsulent i Herning Kommune
rasmus.raun@slet-dette.herning.dk
tlf.: 96 28 23 41
Charlotte Sander
Sekretariatsleder i IKA
charlotte@slet-dette.ika.dk
tlf.: 61 60 60 69
Arrangementbeskrivelse
I bestræbelserne på at fremme dialogen mellem offentlige og private organisationer afholdes løbende fælles arrangementer mellem IKA og Dansk Industri. Det har bl.a. udmøntet sig i følgende arrangementer:
- Tirsdag den 12. april 2016 inviterede IKA og DI Service til eftermiddagsarrangement i Industriens Hus med fokus på det gode samarbejde. Hvordan udvikles det gode samarbejde, når kontrakten er trådt i kraft? Der var mulighed for den direkte dialog mellem de offentlige ordregivere og de private leverandører om de generelle muligheder og udfordringer for det gode samarbejde.
- Den 27. april 2016 var Kammeradvokaten, IKA og DI Service vært for et morgenmøde om udfordringerne for udbud på pleje- og omsorgsområdet. De mange fremmødte fik bl.a. en vurdering af rammebetingelserne for private leverandører og konkrete anbefalinger til at forebygge konkurser og håndtere konkurser, der er fundet sted. De fremmødte kunne bl.a. høre om pleje- og omsorgsbranchens perspektiv på den nuværende markedssituation Deltagerne fik også Kammeradvokatens råd om mulighederne for at forebygge konkurser i kontrakt- og udbudsmateriale og om håndtering af faldgruberne, hvis en konkurs alligevel måtte indtræde. Afsættet for morgenmødet var vejledningen Forebyggelse og håndtering af konkurser på pleje- og omsorgsområdet, som er udarbejdet på anmodning af DI Service samt Dansk Sundhed og Velfærd.
Har du idéer til fælles arrangementer, som kan være til at fremme dialogen er du velkommen til at kontakte formand for dialoggruppen, Ib Thyge Christensen.
Pris til Politiet for smidig brug af tolke
IKA - foreningen af offentlige indkøbere og IKAs Dialoggruppe tildeler Rigspolitiet årets Dialogpris for en digital løsning, som gør det hurtigt og nemt for betjentene at bestille tolke.
En ny måde at bestille tolke har gjort hverdagen lettere for Rigspolitiets medarbejdere og samarbejdspartnere. Den digitale løsning PolService, som afløser en betydelig ”mølle” af procedurer på papir, sikrer samtidig, at tolken får den korrekte afregning. Rigspolitiets engagement og dialog i udviklingen af den nye digitale løsning, har nu udløst Dialogprisen 2018 fra IKA – foreningen af offentlige indkøbere.
Politiets bestilling af tolkeydelser er traditionelt sket i et manuelt forløb med kvitteringer på papir. Tolken har selv skullet beregne pris og kørsel samt skanne bilag og sende en elektronisk faktura. Med PolService kan den enkelte betjent hurtigt finde den nærmeste tolk, der kan løse opgaven. Samtidig får tolken automatisk beregnet honoraret ud fra gældende timesatser og sikret korrekt angivelse af godtgørelsen for kørsel. Kvitteringen bliver automatisk læst ind i Rigspolitiets indkøbsportal Tricommerce, hvor den kan godkendes og kontrolleres i forhold til fakturaen.
IKAs Dialogpris tildeles hvert år en offentlig myndighed, brancheforening, institution eller privat leverandør til det offentlige, der har skabt et godt resultat på baggrund af dialog.
Rigspolitiet har involveret sig stærkt i dialogen med at udvikle løsningen og er derfor en værdig modtager af Dialogprisen 2018.
”Vi er ekstra glade for prisen, fordi den kan være med til at gøre PolService synlig internt i vores eget system,” siger projektleder Naja Brøchner, Rigspolitiet. ”Politiet er nu engang en meget stor organisation, og der vil altid være nogle, som er svære at overbevise om at prøve noget nyt. Tankegangen bag løsningen kan overføres til en række andre områder i politiet ud over tolkning. Prisen giver os blod på tanden til at gå videre ad den vej.”
Sektionsleder Casper Hilligsøe Heinig, Rigspolitiet, supplerer: ”Et af argumenterne mod at prøve nye løsninger er ofte, om ikke det bliver for dyrt. Men PolService har faktisk sparet betydelige ressourcer. Dels på grund af selve digitaliseringen, som betyder et mindre timeforbrug for vores medarbejdere, og dels fordi der nu kun bliver faktureret det, som tolkene har krav på. Sparede ressourcer på administration betyder, at vi kan levere mere politiarbejde.”
Dialogprisen blev overrakt af branchedirektør Jakob Scharff, der repræsenterede sidste års vinder, Dansk Industri: ”For os blev prisen en god platform for arbejde videre med dialogen omkring private udbydere af ældrepleje. Vi har fortsat samarbejdet med blandt andre Kommunernes Landsforening og ÆldreSagen. Det er faktisk lykkedes at mindske problemerne med konkurser blandt de private firmaer, lige som regeringen er på vej med ny lovgivning på området.”
Dialogprisen uddeles årligt i forbindelse med årskonferencen for IKA – foreningen af offentlige indkøbere. Foreningens ca. 550 offentlige og ca. 200 private medlemmer har mulighed for at indstille kandidater til prisen. IKAs Dialoggruppe udvælger vinderen blandt de nominerede.
-
For yderligere oplysninger om IKAs Dialogpris kontakt sekretariatsleder Charlotte Sander, IKA, tlf. 61 60 60 69, mail charlotte@slet-dette.ika.dk
IKAs Dialogpris gik i år til Aarhus Kommunes Indkøb og Udbud
Traditionen tro blev dialogprisen uddelt på foreningen af offentlige indkøbers årskonference d. 4. februar 2016
Dialogprisen gives til en offentlig myndighed, brancheforening, institution eller privat leverandør til det offentlige, der har skabt et godt resultat på baggrund af dialog.
Årets vinder: Aarhus Kommune, Indkøb & Udbud.
Aarhus Kommunes Indkøb og Udbud blev nomineret af en leverandørkreds med følgende begrundelse:
”Aarhus Kommune har ændret strategi for, hvordan man fremtidigt vil anvende sine ressourcer i Indkøb & Udbud. Kort sagt handler det for Aarhus Kommune om, at man har ændret sit fokus og tidsforbrug fra gensidig kontrol til gensidig forretningsudvikling.
Det er fra leverandørernes side oplevelsen, at Aarhus Kommune Indkøb & Udbud mener det de siger.
Århus Kommune har stillet sig selv følgende spørgsmål: ”Aarhus Kommunes årlige indkøbsvolumen er kr. 7,8 mia. – HVAD mon det koster at bruge dem”?
Primo 2014 var Aarhus Kommune den første kommune i Danmark, som implementerede en Punch-Out (OnLine e-katalog/web) løsning. Århus Kommune gjorde dermed op med at bruge MANGE ressourcer, hos leverandører og i egen organisation, på at håndtere statiske e-kataloger. En strategisk beslutning der iflg. Aarhus Kommune har frigjort ressourcer i Indkøb & Udbud, der nu kan bruges på forretningsudvikling i stedet for simpel drift.
Indkøb & Udbud stiller gerne op til leverandørdialog og workshops, og det er oplevelsen på leverandørsiden, at der efterfølgende bruges de nødvendige ressourcer på at arbejde aktivt videre med de udviklingsforslag og den viden, der er fremkommet via dialogmøderne.
Aarhus Kommune Indkøb & Udbud står i forreste række, når det gælder udvikling af udbud der ikke blot kører på ”laveste pris”, og flere leverandører oplever, at Århus Kommune lever op til målsætningen om at gennemføre udbud, der giver mening for brugere, kommunen og leverandøren.”
Dialoggruppen
Dialogprisen uddeles af IKAs dialoggruppe. En netværksgruppe bestående af leverandører og offentlige indkøbere. Udover at uddele dialogprisen mødes gruppen også for at diskutere, hvordan man via dialog kan skabe bedre offentligt indkøb.
Foreningen har udover Dialoggruppen en lang række ”tænketanke”, hvor Controllernetværket, Ledernetværket, Visionsgruppen for leverandører og Tænketanken for Funktionsudbud blot er nogle af de nyeste. IKA opretter jævnligt nye tænketanke på opfordring af medlemmerne.
Det er i 2016 fjerde gange dialogprisen uddeles. Tidligere har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Region Syddanmarks indkøbsafdeling og firmaet Processio modtaget IKAs Doaligpris.
For yderligere oplysninger om IKAs Dialogpris:
Formanden for Dialoggruppen Ib Thyge Christensen, tlf. 41 89 71 01